5 unikátnych automobilov 90-tych rokov
90-te roky boli obdobie, kedy cesty brázdili výkonné, ale aj menej výkonné, unikátne či obyčajné automobily. Niektoré z týchto automobilov však už zostárli natoľko, že si ich mladá generácia ľudí ani nepamätá. Avšak, niektoré autá akoby ani nestárli, čas im neublížil a dnes patria medzi rarity, za ktorými sa nejeden automobilový nadšenec s radosťou otočí.
To sa však nedá povedať o nových autách, ktoré v dnešnej dobe prichádzajú veľmi rýchlo, no za pár rokov si na ne nik nespomenie. Možno si už nespomenieme, že také a onaké auto vôbec existovalo a možno vám za pár rokov napíšeme článok o unikátnych autách z rokov medzi 2010-2020. Už teraz však môžeme tipovať aký automobil a značka to bude.
Dosť však bolo o moderných autách a značkách dnešnej doby. Autá minulosti, ktoré jazdia dodnes neboli navrhnuté za pár týždňov, neskonštruoval ich len počítač a preto sú možno také, aké sú. Nestarnúce výkonné, unikátne, rýchle a krásne.
Obkecávania však už bolo dosť a tak si poďme predstaviť 5 unikátnych automobilov z 90-tych rokov.
Honda NSX:
Priaznivci JDM automobilov hneď vedia o aké auto sa jedná keď sa povie NSX. Pre tých čo nevedia, je NSX model automobilu, vyrábaný japonskou značkou Honda. Toto auto vám z časti môže pripomínať Ferrari, pričom nejde o urážku ale skôr o kompliment. Honda NSX je teda športový automobil vyrábaný v rokoch 1990-2005.
Hond NSX je hnaná zadnou nápravou, ktorá je poháňaná celohliníkovým atmosférickým benzínovým vidlicovým šesťvalcovým motorom. Tento automobil má dobre rozloženie hmotnosti lebo jeho motor je uložený v strede, čiže pred zadnou nápravou. Motor je taktiež vybavený variabilným časovaním ventilov VTEC.
Takže Honda NSX je poháňaná vidlicovým motorom V6 o objeme 3 litrov (2977 cm3) ktorý sa označuje C30A. Tento motor dokáže vyvinúť výkon 201 kW čo bolo na tú dobu veľký úspech. Inžinierom z Hondy to zrejme nestačilo a nakoniec táto NSX v roku 1997 dostala o čosi lepší motor. Tak isto to bol vidlicový motor V6, ale už o objeme 3.2 litra, ktorý dokázal vyvinúť svoje maximum až na 216kW.
Inak povedané, Honda dokázala už v 90-tych rokoch vytvoriť automobil, ktorý dodnes obdivuje veľa automobilových nadšencov.
McLaren F1:
McLaren F1 je super-športový automobil minulého storočia vyrábaný v rokoch 1992-1998 firmou McLaren. Je to dvojdverové kupéčko s troma miestami na sedenie. Hlavnou charakteristikou tohto super-športu bola šialenosť. Veľa ľudí si myslí, že toto auto bolo vyrobené len na okruhy, ale pravdou je že inžinieri si dali za úlohu zostrojiť spoľahlivé, výkonné, šialené a predovšetkým vhodné auto aj na bežné cesty. Všetky tieto parametre znamenajú veľa rozmýšľania, no strojcovia McLarenu sa do toho pustili a práve model F1 je dôkazom ich tvorby. O super-športe hovoríme preto, lebo tento automobil je pod kapotou vybavený atmosférickým vidlicovým motorom V12 s variabilným časovaním ventilov, ktorý vydupal svoje maximum na neuveriteľných 468 kW a mal maximálny krútiaci moment 651 Nm pri 5600 ot/min.
Motor je vyrobený z hliníkovej zliatiny, ktorý vybavujú 4 vačkové hriadele a rozvod DOHC, poháňaný rozvodovou reťazou. Motor však nie je zostrojený výrobcami McLarenu F1, ale vzišiel z výrobnej linky automobilky BMW. Označoval sa S70/2. Kvôli životnosti motora museli byť jeho otáčky obmedzené na maximum 7500ot/min.
Super-šport McLaren F1 váži niečo cez tonu, a jeho podiel váhy k výkonu sa rovná až 403 kW na jednu tonu hmotnosti auta. Pre porovnanie s dnešnými super-športovými automobilmi, napríklad Bugatti Veyron má oproti nemu o čosi nižší podiel váhy k výkonu čo činí 395 kW.
McLaren je neuveriteľné auto, ktoré bolo svojej doby a dlho potom neprekonateľné. Stanovilo aj rekord najrýchlejšieho sériovo vyrábaného automobilu, už v roku 1998. F1 vtedy dokázala vyvinúť rýchlosť až 391km/hod a svoj rekord si držala neuveriteľných 13 rokov, čiže až do roku 2011. Automobil bol na tú dobu proste neprekonateľný, neuveriteľný a pre niektorých aj ním dodnes ostal.
Mazda RX-7 III (FD):
Mazda RX-7 vyrábala japonská automobilka Mazda a jednalo sa o prvý automobil sériovej výroby, ktorý sa exportoval mimo Japonsko. Táto Mazda tretej generácie označovaná ako FD sa vyrábala v rokoch 1992 – 2002. Pohon Mazdy RX-7 FD zabezpečoval dvoj-rotorový wankelov motor, o objeme 1308 cm3. Tento motor bol vybavený sekvenčným twin-turbom, čo znamenalo, že pri bežnej jazde po meste s týmto autom alebo mimo mesta bolo zapnuté len jedno turbodúchadlo. No hneď po prekročení 4000 ot/min, ukázalo silu aj druhé turbodúchadlo.
Mazda RX-7 mala zadný náhon a jej rozloženie hmotnosti bolo vyladené, 50:50. Rozloženie hmotnosti auta a nízke ťažisko malo za príčinu skvelú ovládateľnosť automobilu, vďaka čomu sa táto Mazda teší veľkej popularite.
1991 Series 6 – Motor 13B-REW 188 kW
1996 Series 7 – Motor 13B-REW 195 kW (zjednodušené výfukové zvody a nová riadiaca jednotka motora)
1999 Series 8 – Motor 13B-REW 206 kW (vylepšené twin-turbo)
JDM automobily mali daný výkon, ktorý nesmeli prekročiť. Mazda RX-7 už v roku 1999 dosiahla toto maximum 206 kW. Limitovaná edícia Mazdy RX-7 niesla označenie Spirit R. Spirit R bola rozdelená na 3 R-typy, a to A, B a C. Táto limitovaná edícia sa vyrobila len v počte 1500 kusov.
Spirit R Type A – najsilnejší model RX-7, dvojmiestny, vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou
Spirit R Type B – vybavený päťstupňovou manuálnou prevodovkou, 4 miestny
Spirit R Type C – štvorstupňová automatická prevodovka, 4 miestny
Mazda RX-7 je skvelý a krásny automobil, ktorý bohužiaľ na našich cestách zrejme len tak nestretnete
Mazda RX-7 tretej generácie je bohužiaľ veľmi vzácne auto, hlavne pokiaľ sa jedná o limitovanú edíciu a nie je veľká pravdepodobnosť že sa s ňou po ceste do roboty niekedy stretnete, no ak hej, tak to pre vás môže byť jedinečná a výnimočná chvíľa.
Porsche 911 Turbo (993):
Pre Porsche 911 Turbo je typickým charakteristickým znakom spoiler. Nebol obyčajný ale obrovský, a bol umiestnený na kryte motorového priestoru. Jeho hlavnou úlohou je dopomáhať stabilite auta pomocou prítlaku a to hlavne vo vysokých rýchlostiach. Tento spoiler okrem pomoci pri stabilite auta mal aj inú úlohu a tou bola doprava čo najväčšieho množstva prúdiaceho vzduchu. Dopravovaný vzduch prúdil ku dvom prídavným chladičom. Tie boli umiestnené pod týmto obrovským spoilerom, ale bola nimi vybavená len verzia Turbo. Porsche Turbo 911 (933) sa vyrábalo od roku 1995 – 1998 a bolo najvýkonnejšou verziou modelu 911.
Porsche 911 Turbo (993) je vybavené 6 valcovým motorom s objemom 3600 cm3, dvomi turbodúchadlami a medzichladičom. Porsche malo vďaka svojmu motoru nadpriemernú dynamiku, však bodaj by nie keď motor disponoval výkonom 300 kW / 408 koní. Toto Porsche disponovalo taktiež pohonom všetkých kolies. Boli zrealizované aj výkonnejšie verzie tohto automobilu, ale boli len na zákazku. Označované verzie WLS1 a WLS2, ktoré boli čistým základom pre najvýkonnejšiu verziu GT2, disponovali výkonom 430 a 450 konských síl.
Porsche 911 sa svoji spôsobom postaralo o ukončenie éry v automobilovom priemysle. Bola to éra vzduchom chladených motorov. Takéto motory mali bohužiaľ neustále znižovaný výkon, pretože mali neustále zopnuté vrtule chladiaceho systému a taktiež už nedokázali plniť novšie a prísnejšie ekologické normy. Porsche 911 Turbo (993) má výborné jazdné vlastnosti, nádherný dizajn a vysoký výkon, vďaka čomu je také obľúbené.
Toyota Supra Mark IV:
Zlatý klinec na koniec. Toyota Supra Mark IV je vybavená radovým motorom V6 o objeme 3 litrov s rozvodom DOHC ( jedným atmosférickým a druhým preplňovaným motorom). Japonská asociácia automobilových výrobcov stanovila bezpečnostné normy a maximálny výkon auta na 280 koní a rýchlosť len 180 km/hod. Atmosférickému motoru 2JZ-GE R6 Toyoty Supry to teda nevadilo, pretože dodával výkon 163 kW / 223 koní s krútiacim momentom 280 Nm. Preplňovaný motor 2JZ-GTE R6 dosahoval maximálnemu povolenému výkonu a to 206 kW / 280koní. Tento preplňovaný motor bol vybavený dvoma sekvenčnými turbodúchadlami. Oproti STAREJ Toyote Supre Mark III, bola nová Mark IV zmenená. To v štýle kompletného dizajnu a iným tvarom karosérie. Supra Mark IV sa začala vyrábať v roku 1993.
Aj napriek obmedzeniam v Japonsku, exportné modely Supry Mark IV, automobila toyota upravila turbomotor. To tak že automobil dostal dve menšie turbodúchadlá s oceľovými lopatkami. Vďaka tomu na Európsky a Americký trh prichádzali Supry, ktoré mali výkon motora 239 kW / 320 koní a krútiaci moment 427 Nm. Maximálna rýchlosť automobilu bola taktiež zvýšená a to na 250 km/hod. zrýchlenie z 0 na 100 km/hod dala Supra Mark IV za neuveriteľných 5,3 sekundy. Toyota pre Európsky trh upravila svoje auto, a to tak že Supra mala nasávanie vzduchu zakončené cez otvory na kapote.
Toyota Supra je obľúbený automobil, hlavne aj kvôli filmovej sérií Fast and Furious , kde sa objavila. Výroba Toyoty Supry bola ukončená kvôli neustále sa sprísňujúcim emisným normám a to už v roku 2002. Toyota Supra je snom mnohých automobilových nadšencov a hlavne JDM fanúšikov.
Týchto 5 unikátnych automobilov, ktoré sme spomenuli v tomto článku, zostane navždy v našich srdciach. Veď predsa majú už cez 20 rokov a stále ich tie novodobé automobily nemôžu prekonať.