Pretekárska Toyota GR Supra GT4: Zatiaľ len koncept?
Toyota tento rok na ženevskom autosalóne predstaví vo svetovej premiére svoj nový model GR Supra GT4 Concept. Návrhárska a konštrukčná štúdia skúma, ako by bolo možné novouvedenú piatu generáciu športového vozidla Supra pretvoriť na konkurencieschopný stroj pre medzinárodné súťaže GT4. Snaží sa o dosiahnuteľné a cenovo dostupné vozidlo aj pre súkromných pretekárov či malé tímy.
Toyota GR Supra GT4:
Homologovaná Toyota GR Supra disponuje potrebnými vlastnosťami, ktoré z nej robia atraktívne vozidlo na potenciálne nasadenie v súťažiach GT4. Ponúka dokonale vyvážený podvozok, dvojmiestnu kabínu, mimoriadne tuhú a ľahkú karosériu, pohon zadných kolies a veľmi nízke ťažisko. Spojenie krátkeho rázvoru so širokým rozchodom kolies prinieslo „zlatý pomer“ 1,55 pre vynikajúcu stabilitu a agilnú ovládateľnosť, čo je cennou devízou práve v seriáli, ktorého pravidlá stavajú na vyváženosti vypočítaných prevádzkových charakteristík, aby bola zaručená porovnateľná konkurencieschopnosť všetkých štartujúcich vozidiel.
Zatiaľ však len koncept:
Koncepčný model z dielne TOYOTA GAZOO Racing je okamžite rozpoznateľný ako model Supra, zachováva si nízke a atletické tvary homologovaného vozidla, avšak je o niečo dlhší a nižší. Toyota GR Supra GT4 Concept má navyše špeciálne navrhnutý predný difúzor a zadné krídlo pre lepšie prúdenie vzduchu okolo podvozka, zníženie aerodynamického odporu a dosiahnutie optimálneho prítlaku. Oba uvedené prvky sú vyrobené z kompozitu vystuženého prírodnými vláknami (napr. ľanových alebo konopných), ktorý nahrádza tradičné uhlíkové vlákna v záujme zníženia vplyvov na životné prostredie. Pôvodné zliatinové disky boli nahradené pretekárskymi diskmi OZ 11 x 18“ s päticou otvorov pre skrutky.
Z pôvodného modelu boli prevzaté vzpery McPherson vpredu a zavesenie zadných kolies typu multi-link, pridané však boli pružiny, tlmiče a stabilizátory v pretekárskej špecifikácii. Účinné spomaľovanie, ktoré je v pretekárskom nasadení nevyhnutnosťou, zaisťujú vysoko výkonné brzdy Brembo.
Pod kapotou koncepčného modelu GR Supra GT4 Concept zostáva radový benzínový šesťvalec s objemom 3,0 litra s jedným turbodúchadlom typu Twin Scroll, spolupracujúci s automatickou prevodovkou. K vylepšeniu výkonu prispela elektronická riadiaca jednotka v pretekárskej špecifikácii a špeciálne káblové zväzky. Ďalej tu nájdeme hnacie hriadele v pretekárskej špecifikácii a samosvorný diferenciál.
V kabíne zbavenej všetkých zbytočností je zabudovaná vysokopevná bezpečnostná klietka, hasiaci prístroj v súlade so štandardmi FIA a škrupinové sedadlo OMP. Koncept je ďalej vybavený palivovou nádržou v pretekárskej špecifikácii a systémom rýchleho tankovania paliva.
GT4 je jednou z celosvetovo najrýchlejšie rastúcich kategórií motoristického športu, zahŕňajúca národné a regionálne súťaže v Európe, Severnej Amerike, Ázii a Oceánii. Kategória založená roku 2006 a schválená asociáciou FIA má predstavovať cenovo dostupný závodné seriál určený profesionálnym aj amatérskym pretekárom, ktorý je možným odrazovým mostíkom k súťažiam GT3.
Kedy sa Toyota GR Supra GT4 dostane do výroby?
TOYOTA GAZOO Racing vyhodnotí záujem potenciálnych zákazníkov o koncepčný model Supra GT4 Concept a až potom sa rozhodne o ďalšom vývoji tohto vozidla.