Zníženie hlavy valcov: Čo prinesie takáto úprava motora?

Medzi jedny z najčastejších úprav hlavy valcov patrí zníženie hlavy valcov a jej tesnenia. Čo však takáto úprava prinesie a aké sú jej výhody či nevýhody? Na všetky tieto otázky si odpovieme nižšie v článku.

Čo prinesie zníženie hlavy valcov?

Znížením hlavy valcov je možné zvýšiť výkon motora tak, že zvýšime tlak vo valci. To v podstate znamená, že ak znížime hlavu valcov alebo pod ňu osadíme nižšie tesnenie ako je sériové tesnenie,  dosiahneme tým vyšší kompresný pomer a teda aj vyšší tlak vo valci.

Ako a čím všetkým je však možné zvýšiť kompresný pomer vo valci? Kompresný pomer je možné zvýšiť viacerými spôsobmi a to napríklad:

– znížením hlavy valcov

– znížením tesnenia pod hlavou valcov

– znížením bloku motora

– zmenou výšky piestov alebo výmenou piestov

– výmenou ojníc za dlhšie ojnice

Nás však zaujímajú len prvé dve spomenuté úpravy a to presne zníženie hlavy valcov a osadenie nižšieho tesnenia pod hlavou valcov. Poďme teda na to.

Nižšie tesnenie pod hlavou valcov:

Medzi šetrnejšie z týchto dvoch úprav patrí zníženie tesnenia hlavy valcov, respektíve jeho výmena za nižšie tesnenie. Nižšie tesnenie hlavy valcov však žiaden extrémny nárast kompresného pomeru a teda aj výkonu motora neprinesie, pretože zníženie sa dá počítať len v niekoľkých desatinách milimetrov. Sama o sebe je teda táto úprava zbytočná, avšak v kombinácii s ostatnými úpravami je veľmi účinná.

Zníženie hlavy valcov:

Oveľa účinnejším spôsobom ako je osadenie nižšieho tesnenia pod hlavou valcov je zníženie samotnej hlavy valcov. Jedná sa však o podstatne náročnejší, zložitejší a nebezpečnejší spôsob úpravy. Pri tejto úprave totiž hrozí, že nadmerné zníženie hlavy spôsobí stretnutie ventilov motora s jeho piestami. V takomto prípade by došlo k deštrukcii celého motora a nie len že by vaše vynaložené financie na úpravu vyšli na zmar, ale zároveň by ste si aj zarobili na poriadne drahú opravu motora, ak nie výmenu celého motora. 

Vráťme sa však k samotnému zníženiu hlavy valcov. Zníženie hlavy valcov sa neprevádza pomocou pilníkov, úhlovej brúsky (tzv. flexy) či podobných nástrojov ako si to veľa garáž „majstrov“ na fórach myslí.

Zníženie hlavy valcov prebieha na sústruhu, pretože celý jej dosadací povrch musí byť znížený rovnomerne, bez minimálnej odchýlky. O ako veľa sa však hlava valcov znižuje?

Toto číslo vás možno prekvapí, no nie je to číslo, ktoré vám napíšu rôzny „odborníci“ na fórach. Hlava valcov motora sa znižuje približne o 1 až 2 milimetre, pričom všetko zavisí od typu motora. Nejedná sa teda o centimetre ale len o milimetre a vo väčšine prípadov sú 2 milimetre hranicou, kedy už hrozí veľmi veľké riziko stretu ventilov s piestami.

Čo však takáto úprava motora prinesie. Po takejto úprave je už zvýšenie výkonu naozaj citeľné, pričom má motor vďaka väčšiemu kompresnému pomeru väčší krútiaci moment a ide ľahšie do otáčok.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *