Blow off ventil: Ako funguje a na čo slúži toto tuning zariadenie?
Blow off ventil, tiež nazývaný aj ako Pop off ventil je veľmi obľúbené tuning zariadenie. Práve kvôli nesmiernej popularite tohto zariadenia si napíšeme pár slov o jeho konštrukcii, ale aj o jeho funkcii.
Ako teda funguje a na čo slúži toto zariadenie? Poďme si ho predstaviť. Blow off ventil je v podstate ventil, ktorý uvoľnuje vysoký tlak v sacom potrubí motorov preplňovaných turbodúchadlom. Blow off ventil, tak slúži na uvoľnenie stlačeného vzduchu nachádzajúcom sa v sacom potrubí pričom tento stlačený vzduch je cez ventil uvoľnený priamo do ovzdušia. K čomu je však proces uvoľňovania stlačeného vzduchu prospešný?
Jednoducho povedané, Blow off ventil má zabrániť vzniku vysokého tlaku medzi turbodúchadlom a škrtiacou klapokou a tým znížiť opotrebovanie nie len komponentov motora, ale aj samotného motora a turbodúchadla.
Ako sa prejavuje Blow off ventil:
Blow off ventil sa prejavuje charakteristickým syčaním alebo pískaním v závislosti od konštrukcie výstupu tohto ventilu. Niektoré Blow off ventily sú totiž vybavené výstupom ventilu v tvare trubice, ktorá tento charakteristický syčiací a pískajúci zvuk zámerne zosiluje. Táto akustická vlastnosť tohto zariadenia je jedným z hlavných dôvodov, prečo si niektorí majitelia automobilov s preplňovanými motormi tento ventil kupujú výhradne, len pre jeho zvukový efekt a to bez ohľadu na to, či si to daný motor vyžaduje alebo nevyžaduje.
Ako funguje Blow off ventil:
Blow off ventil je spojený so sacím potrubím cez podtlakovú hadicu, ktorá je umiestnená za škrtiacou klapkou motora. Ak je škrtiaca klapka motora otvorená, tlak vzduchu je na oboch stranách piestu Blow off ventilu rovnaký a pružina udržuje piest dole. Pokiaľ je však škrtiaca klapka motora zatvorená, tlak stlačeného vzduchu z turbodúchadla vytlačí piest ventilu Blow off ventilu smerom hore a otvorí tak tlaku stlačeného vzduchu, výstup do atmosféry respektíve do ovzdušia.
Ak by nebol motor vybavený Blow off ventilom, nahromadený tlak by sa medzi škrtiacou klapkou a turbodúchadlom vrátil naspäť cez voľne sa točiacu turbínu turbodúchadla. To však výrazne spomaľuje turbínu turbodúchadla, čo veľmi negatívne vplýva nie len na výkon, ale aj na ložiská turbodúchadla, čím sa výrazne skracuje ich životnosť.
Čím je Blow off ventil prospešný:
Blow off ventil je okrem spomenutých kladov prospešný aj tým, že redukuje turbo lag. Ako sme už spomínali, bez Blow off ventilu znižuje nahromadený stlačený vzduch otáčky turbíny turbodúchadla, čo znamená, že pri následnom zošliapnutí plynu potrebuje turbodúchadlo viac času na to, než sa opäť roztočí na otáčky, pri ktorých skončilo po vyšliapnutí plynového pedálu.
Typy Blow off ventilov:
Existuje niekoľko typov týchto ventilov pričom všetky majú rovnakú funkciu no technicky sa odlišujú. Poďme sa na ne pozrieť.
1. Atmosférický ventil:
Atmosférický ventil vypúšťa nahromadený stlačený vzduch priamo zo sacieho potrubia do okolia (atmosféry). Atmosférické ventily sa vyznačujú hlasným syčavým alebo pískavým zvukom.
2. Recirkulačný ventil:
Recirkulačný ventil vháňa nahromedený stlačený vzduch späť do sacieho potrubia pred vstup do turbodúchadla. Tento typ ventilu je v porovnaní s atmosférickým ventilom tichší, preto ho využívajú automobily, ktoré musia spĺňať rôzne hlukové či iné akustické normy.
3. Dual port ventil:
Kombinácia vyššie spomenutých ventilov.
Pozrite si video ako funguje blow off ventil: