Automatická prevodovka: Ako sa o ňu správne starať?

Automatická prevodovka je v podstate už bežnou výbavou moderných áut. Len veľmi málo áut sa v dnešnej dobe vyrába s manuálnou prevodovkou. Veľa ľudí čo presadlo z auta s manuálnou prevodovkou do auta s automatickou prevodovkou, povedalo že manuál je zbytočný a už by ho nikdy nechceli. Či je to tak alebo nie je na každom z vás nech sa rozhodne a poďme si o tej automatickej prevodovke niečo bližšie povedať.

Prvá automatická prevodovka

Ešte nedávno, klasické manuálne radenie prevodových stupňov, pri ktorých ste museli citlivo ovládať spojkový pedál, veľa vodičom a vozidlám nevyhovovalo. Preto bolo potrebné vymyslieť prevodovku tak, aby dokázala fungovať samočinne. Prvý krok ku vývoju takejto prevodovky učinil Hermann Föttinger. Bol to nemecký inžinier a vynašiel hydrodynamický menič, to je teda základ hydrodynamickej automatickej prevodovky. U nás, v Európe sa stále často využívajú manuálne prevodovky, no tie automatické naberajú na popularite. Automatické prevodovky sa tu hlavne využívajú v autobusovej doprave, v hasičských autách, smetiarskych autách alebo u motorových vozidiel na železničných tratiach. V USA je situácia iná, tam je automatická prevodovka populárna tak, že má zastúpenie až okolo 90%.

Automatickú prevodovku dokážete rozpoznať hneď pri nastúpení do auta, pretože pod volantom už budú len 2 pedále a pri radiacej páke budú akási písmená. Poďme teda rozlúštiť, čo to za písmená sú a čo znamenajú. Jedna dôležitá vec, ešte pred tým ako si rozpíšeme čo ktorá poloha radiacej páky znamená je tá, že nikdy nepreradzujte jednotlivé polohy bez toho aby auto stálo.

Čo znamenajú písmena pri radiacej páke?

  1. P- Park – pokiaľ máte auto v takomto režime, môžete pustiť brzdu a z auta vystúpiť. V tomto momente sa auto nachádza v parkovacom režime. Vtedy auto aktivuje akúsi západku, ktorá zabraňuje otáčaniu prevodovky a tak zabraňuje pohybu vozidlu.
  2. R- Reverse – pokiaľ radiacu páku dáte do polohy R, znamená to, že ste zaradili spiatočku a po pustení brzdového pedálu začnete cúvať.
  3. N – toto písmeno označuje neutrál, a tak po pustení pedálu pri státí v kopci sa budete normálne pohybovať.
  4. D – Drive –  pri takejto polohe radiacej páky po pustení brzdového pedálu sa začnete pohybovať vpred. Takže poloha D znamená jazdu vpred. Pokiaľ zastavíte v miernom kopci s touto zaradenou polohou a chcete sa rozbehnúť, nemusíte dávať ani ručnú brzdu ani stláčať tú nožnú, pretože auto sa vám z tohto kopčeka nespustí.
  5. Ďalšou polohou je sekvenčné radenie prevodových stupňov a pri takejto polohe radiacej páky si môže vodič auta podradzovať alebo pridávať radiace stupne podľa svojej potreby.

Hlavné funkcie automatickej prevodovky v aute sú vhodné zvolenie a zaradenie potrebného prevodového stupňa a zaistiť rozjazd vozidla bez ovládania spojky, len jednoduchým pustením brzdového pedálu a zmačknutím plynového pedálu.

Rozdelenie automatických prevodoviek

Samozrejme nebol by to svet automobilov, keby sa prevodovky nevylepšovali, a tak už dnes poznáme 4 hlavné druhy automatických prevodoviek:

  1. DSG – je to dvojspojsková prevodovka od Volkswagen Group.
  2. Hydrodynamická prevodovka s hydrodynamickým meničom – je to základný alebo štandardný druh automatických prevodoviek a ostatné druhy prevodoviek sa mu snažia svojim chovaním priblížiť.
  3. Automatizovaná prevodovka – je to z hľadiska funkcie obyčajná manuálna prevodovka, v ktorej len automatika zaisťuje preradzovanie rýchlostných stupňov. Nevýhodou tejto prevodovky je tá, že vám neumožní radenie za plného ťahu motora.
  4. Variátor – druh prevodovky pod názvom variátor je samostatná kapitola. Všetky predošlé typy automatických prevodoviek majú s tými manuálnymi spoločné to, že majú niekoľko prevodových stupňov. Variátor vám ale umožňuje plynulú zmenu prevodového pomeru. Využíva sa napríklad v skútroch.

Pokiaľ sa pohybujete dajme tomu 60 km/hod a rýchlo potrebujete pridať lebo vás ide napáliť zozadu kamión (len príklad) nemusíte sa báť, že budete pridávať po jednotlivých stupňoch. Automatické prevodovky reagujú na stupeň stlačenia plynového pedálu. Pri polovičnom stlačení pedálu vám automatická prevodovka preradí o jeden stupeň dole a tak vám dá možnosť sa rýchlejšie pohnúť. Dnešné prevodovky sú už o niečo modernejšie. Pokiaľ  dáte plynový pedál na podlahu, automatická prevodovka podradí kľudne aj o 2 prevodové stupne. Takýto spôsob podraďovania dostal názov Kick Down.

Ako sa starať o automatickú prevodovku?

Veľa ľudí sa ale bojí automatickej prevodovky, pretože je drahá na opravu a myslia si, že keď kúpia auto s takouto prevodovkou, čoskoro sa im pokazí a oni budú musieť predať dom, aby na ňu mali. Základnými chybami, ktoré ľudia robia a prečo im automatické prevodovky nevydržia tak dlho sú intervaly výmeny oleja. Ten by sa pri bežnej jazde, čo znamená nevytáčanie motora a nejazdenie s pedálom stále na podlahe, by tento interval mal byť každých 60 000 km. Pokiaľ sa ale vždy ponáhľate, vytáčate to, prípadne občas zájdete aj do kritických otáčok, tento interval výmeny oleja by mal byť omnoho kratší.

Pre správny beh automatickej prevodovky by olej mal mať určitú teplotu, veď práve na tom je založený princíp fungovania tejto prevodovky. Chybou, ktorá sa môže stať, je nekvalitné chladenie tohto oleja, pretože pri vysokej teplote nemá také vlastnosti ako pri bežnej teplote, za ktorých automatická prevodovka pracuje. A tak zase sme pri oleji a práve ten spôsobuje najčastejšie príčiny, prečo sa vám automatická prevodovka rozsypala.

Tieto prevodovky sa v dnešnej dobe využívajú čoraz viac a manuálne prevodovky už z výrobných liniek miznú. Preto sú takéto články veľmi dôležité, aby ste pochopili ako automatická prevodovka funguje a na čom spočíva jej princíp. Síce starý olej a zle chladený olej zapríčiňuje zlú funkčnosť a poruchy týchto prevodoviek, človek nikdy nie je bez viny a jeho chyby taktiež dávajú zabrať automatickým prevodovkám. V ďalšom článku o automatických prevodovkách vám povieme 5 typov, ktoré by ste nikdy nemali robiť a dáme vám aj typy ako predĺžiť jej životnosť.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *