Šoférske zlozvyky: Na čo si treba dávať pozor za volantom?
Zlozvyky má väčšina ľudí na svete, keďže sa im nedá vyhnúť. Výnimkou nie sú ani šoféri ktorí si pomocou nich môžu nevedomky a pomaly zničiť svoje auto. Dobrý vodič by ale mal vedieť, čo jeho autu prospieva a čo mu ubližuje. Poďme sa ale pozrieť na najčastejšie zlozvyky vodičov. Robíte niektoré z nich aj vy ?
Osvojenie zlozvykov
Najhorším zlozvykom, ktorý existuje, je jeho osvojenie. Veľa ľudí ho dostane ako spolujazdec a pokiaľ si nejaký všimne tak ho vyskúša aj vo svojom aute. To je práve tá základná chyba, pretože sa vám to môže zapáčiť a vy už tento zlozvyk beriete ako samozrejmosť.
Podtáčanie motora
Automobilový svet je dnes nastavený tak, aby každé auto malo čo najnižšiu spotrebu. Tak sa správajú aj palubné počítače pri autách s manuálnou prevodovkou. Tie majú ukazovatele, ktoré vás často nabádajú na preradenie vyššieho stupňa aj keď máte len 1500 otáčok na otáčkomeri. Z hľadiska spotreby je to väčšinou výhodné a každý kto pozerá na spotrebu, pozerá rád aj na tieto ukazovatele.
Z hľadiska dlhodobého to však moc produktívne nie je, pri nízkych otáčkach má motor najväčšie vibrácie, čo nepôsobí dobre na celú prevodovku ale ani motor. Motor sa však pri nízkych otáčkach začne po čase zanášať karbónom a tento problém pociťujú hlavne motory s priamym vstrekovaním paliva.
Vytáčanie studeného motora
Zlozvykom niektorých vodičov nie je len podtáčanie motora ale aj jeho vytáčanie do otáčok. To by nebol až taký problém, pokiaľ to samozrejme nerobíte pri každom zošliapnutí plynu. Problém nastáva hlavne vtedy, pokiaľ “túrujete” motor hneď, ako ste ho naštartovali. Ani pri letných horúcich dňoch keď motor naštartujete, nie je zohriaty a tak je potrebné sa riadiť hlavne ukazovateľom teploty vody v motore.
Následne by ste mali ešte zopár minút počkať, pretože výdrž vášho motora nezáleží len na zohriatej chladiacej kvapaline ale hlavne na olejovom mazive, ktoré sa zohreje o pár minút neskôr ako voda. Pokiaľ však nečakáte na kompletné zohriatie motora na prevádzkovú teplotu, motorový olej nedokáže poskytnúť dostatočné mazanie všetkých pohyblivých komponentov a vy tak ľahko môžete motor zadrieť. Tento problém trápi mnohých vodičov a je problémom aj pre preplňované alebo atmosférické agregáty.
Brzdenie pri jazde z kopca
Zlozvyk, ktorý mnohí vodiči často ospevujú pri jazde z kopca, je vyradenie do neutrálu a stále brzdenie nožným pedálom. Na tento zlozvyk ani nie je čo povedať, len to, že takýmto brzdením dochádza k prehrievaniu brzdových kotúčov a platničiek. Naša rada je zaradiť nižší prevodový stupeň nech motor brzdí sám a prípadne až potom použiť nožný pedál ako brzdu. Taktiež ju nemať stále položenú na ňom, ale priebežne pribrzďovať, pokiaľ idete stŕmym kopcom dole.
Státie na spojkovom pedále
Spojkový pedál by mal slúžiť na to, aby ste ho stlačili, zaradili rýchlosť a následne pustili. Nakoniec, by ste si nohu mali odložiť naľavo od spojky, kde je na to určené miesto, aby si vaša noha oddýchla po tomto úkone. Pokiaľ však stojíte na križovatke alebo v kolóne spojkový pedál by mal byť voľný a radiaca páka v neutrále. Vodiči často toto porušujú a držia spojku stlačenú so zaradenou rýchlosťou, aby sa čo najrýchlejšie mohli rozbehnúť alebo nedajbože o pár metrov len posunúť. Najhorším možným prípadom však je, položená noha na spojkovom pedále, aj pokiaľ sa auto hýbe. Takéto zaobchádzanie spojka dlhodobo nevydrží a potom sa nemusíte čudovať, prečo ste v servise častejšie so zničenou spojkou ako na výmenu oleja.
Radiaca páka ako opierka na ruku
Šoférsky zlozvyk, ktorý je možné vidieť hlavne v autách, ktoré nie sú vybavené lakťovou opierkou, je neustále položená ruka na radiacej páke. Nikto z týchto vodičov si však neuvedomuje, ako moc to škodí prevodovke. No jednoducho povedané keby mala ruky a nohy, radšej by utiekla. Pokiaľ si aj vy odkladáte ruku na radiacu páku, prestaňte s tým. Vaša ruka netlačí len na túto páku, ale hlavne na radiacu vidličku. Tá sa omnoho rýchlejšie opotrebuje a vy tak časom možno nezaradíte určitý prevodový stupeň. Ešte horším prípadom, je rýchla jazda po nerovnostiach, kedy vám ruka na radiacu páku nielen že tlačí, dokonca na nej nadskakuje.
Načo ručná brzda?
Pri státí auta v kopci by ste mali mať samozrejme zaradenú rýchlosť, ale skombinovanú so zatiahnutou ručnou brzdou. Pokiaľ tak nerobíte, padne celá záťaž na komponenty motora a prevodovky, ktoré sa týmto extrémne opotrebúvajú. V prípade automatickej prevodovky, sa pri veľkom kopci môže utrhnúť západka a tak budete nútený používať už len ručnú brzdu. To sa vám vypomstí v zimnom období, kedy vám zamrzne. Pri autách s manuálnou prevodovkou, parkovanie v kopci len na zaradenom rýchlostnom prevode ubližuje najmä komponentom ako zotrvačník, spojka a následne prevodovka. Používaním ručnej brzdy nič nepokazíte, práveže sa môžete vyhnúť drahému a nepríjemnému servisu.