Vstrekovacie trysky: Aké existujú a ako predísť ich poruche?

Vstrekovacie trysky alebo taktiež aj vstrekovače, sú časti vstrekovacieho zariadenia spaľovacích motorov, ktoré sa starajú o rozprášenie paliva a to buď do nasávacieho kanála alebo priamo do valcov. Umiestnenie vstrekovacieho zariadenia zavisí hlavne od typu motora a konceptu vstrekovania paliva.

Vstrekovacie trysky a ich rozdelenie:

  • Vstrekovacie trysky pre vznetové motory s klasickým vstrekovacím zariadením

Vstrekovacia tryska vstrekne rozprášené palivo do komôrky alebo priamo do valca, otváranie je väčšinou samočinné, čo znamená pomocou tlaku paliva.

  • Vstrekovacie trysky pre vznetové motory so systémom common rail

Systém common rail znamená priame vstrekovanie paliva do valcov a vstrekovacie trysky sa otvárajú piezoelektricky alebo elektromagneticky.

  • Vstrekovacie trysky pre zážihové motory s priamym vstrekovaním

Taktiež ako pri systéme common rail, vstrekovacia tryska rozpráši palivo priamo do valca, tieto trysky sú ale vystavené ťažším podmienkam.

  • Vstrekovacie trysky pre zážihové motory s nepriamym vstrekovaním paliva

Trysky nie sú tak namáhané ako pri priamom vstrekovaní, pretože rozprášené palivo vstrekujú do nasávacieho kanálu alebo nasávacieho potrubia, vstreky sa otvárajú elektromagneticky.

Toto sú 4 typy vstrekovacích trysiek, no sú len dva typy otvárania týchto vstrekovačov. Mechanické vstrekovacie trysky sa otvárajú v dôsledku zvýšeného tlaku paliva v injektore. Elektromagnetické vstrekovacie trysky sa otvárajú pomocou špeciálneho ventilu, ktorým prikazuje otvoriť alebo zatvoriť riadiaca jednotka motora. Elektromagnetické trysky sú už v nových autách samozrejmosťou.

Každá jedna vstrekovacia tryska je pre motor dôležitá a ich správna funkcia je potrebná aj pre vašu peňaženku. Správne fungujúce vstrekovače dokážu ušetriť palivo, znížiť emisie na správnu hodnotu, v respektíve pri zlých vstrekovačoch budú emisie vyššie ako pri tých správne fungujúcich.

Taktiež dlhodobou jazdou na už upchatých vstrekovačoch znižujete ich životnosť. Je však ťažké odhaliť, že sa vám upchal jeden zo vstrekovačov. Odborníci preto radia čistiť vstrekovače každých 40 tisíc kilometrov. Samozrejme pri jazde v meste a pri tankovaní nie vždy najkvalitnejšieho alebo neovereného paliva je potrebné tento interval čistenia znížiť.

Vstrekovacie trysky sa dajú vyčistiť aj bez nutnosti ich demontáže z motora. Existujú aditíva, ktoré môžete naliať do paliva. Sú to špeciálne aditíva na prečistenie vstrekovacích trysiek. Pri takomto čistení za pochodu by ste mali trošičku pridať na plyne, najlepšie na diaľnici, jazdou minimálne 110 km/ho a viac, pritom vytočiť motor do vyšších otáčok. Takouto jazdou cca 20-30 km by ste mali dosiahnuť takzvaný samočistiaci proces. Takýmto spôsobom sa ale čistia mechanické vstrekovacie trysky. Ďalšie metódy čistenia, sú ultrazvukom a špeciálnymi chemickými prvkami.

Vstrekovače nie sú jednoduchá záležitosť. Ich kontrola funkčnosti v servise je dosť drahá záležitosť a následná faktúra by mohla byť už rovno aj s ich výmenou, keďže by vás dokázali presvedčiť o ich poruche.

Vstrekovacie trysky a ich funkčnosť sa dá skontrolovať aj doma, stačia na to dvaja ľudia a toľko injekčných striekačiek, koľko má váš motor vstrekovacích trysiek. Pred takouto skúškou vstrekovačov je potrebné odpojiť všetky elektrické kontakty, ktoré sú zapojené na vstrekovaciu rampu a taktiež vytiahnuť palivovú lištu z motora.

Palivová rampa musí byť ale umiestnená tak, aby bolo možné do nej umiestniť meracie nádoby so stupnicami a každú trysku. Následne je nevyhnutné pripojiť alebo skontrolovať prívod paliva do palivovej rampy. V tejto chvíli sa bude hodiť aj ten druhý človek, zatiaľ čo jeden naštartuje motor, môžete si skontrolovať účinnosť vstrekovačov.

Každá jedna injekčná striekačka sa začne plniť palivom. Prívod paliva musí byť na každom injektore rovnaký. Posledným krokom je vypnutie zapaľovania a kontrola stavu paliva v injekčných nádobách. Pokiaľ na jednej zo vstrekovacích trysiek bude ukazovať palivo odlišnú mierku ako na ostatných, bude tento vstrekovač pravdepodobne upchatý.

Úplne minimálne rozdiely nie sú až takým problémom, horší je prípad kde je rozdiel napríklad v 20 ml paliva. Pokiaľ je vo všetkých nádobách rovnaké množstvo paliva, môžete si vydýchnuť, všetko zapojiť naspäť a ísť sa previesť. Ak však budete mať v nádobách odchýlky, treba sa poradiť s mechanikom, či je lepšie si vstrekovacie trysky nechať vyčistiť alebo ich rovno vymeniť za nové.

Vstrekovacie trysky nie sú jednoduchým a lacným špásom, preto ich občasné prečistenie neuškodí. Neustála jazda v meste taktiež neprospieva nie len vstrekovačom ale aj iným komponentom. Preto je pri takejto jazde dobré občas naliať do paliva aditíva a auto trochu viac prebehnúť.

Tomáš Novák

Volám sa Tomáš Novák a som automobilový nadšenec, mechanik a prevádzkovateľ automagazínu AutoBlink.sk, ktorý od roku 2019 prináša dôležité informácie zo sveta automobilov.

One thought on “Vstrekovacie trysky: Aké existujú a ako predísť ich poruche?

  • 17. februára 2020 at 16:36
    Permalink

    Dobry den, na aute Seat Toledo, 1.2 tsi, 2016, najazdenych cca 90 000 km, nam odisiel vstrekovac. 3 dni dozadu sme dali tepovat auto a kedze sedadla nevyschli tak sme nechali 3 dni po sebe nastartovane auto cca na 4-5hodin na dvore a zapnute fukanie. Moja otazka znie: mohlo to dlhe nastartovanie sposobit alebo v znacnej miere prispiet k poruche? Velmi pekne dakujem

    Reply

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *